Projekt: PREFERENCE VEŘEJNÉ HROMADNÉ DOPRAVY

Provedené exkurze:

17. 12. 2010 - Pražská tramvajová síť

14. 12. 2012 - Drážďany

Olomouc

Dne 18. října 2013 se vydala expedice našeho projektu do hanácké metropole - Olomouce.

Ve městě žije přibližně 100 tisíc obyvatel. Tramvajová doprava je v Olomouci provozována od r. 1899, městská autobusová pak od r. 1927. Tramvajová síť sestává ze 2 koncových větví v západní části města (Neředín a Nová Ulice), které jsou na okraji centra propojeny, dvou větví v centrální části města (přes historické centrum nebo po třídě Kosmonautů), jež se sbíhají před hlavním nádražím, za nímž je také umístěna smyčka Fibichova, a jedné trati pokračující dále severovýchodním směrem do Pavloviček. V současné době je zde provozováno 5 tramvajových linek číselné řady 1 - 7 (čísla 3 a 5 jsou v současnosti neobsazena). Všechny linky jsou vedeny západo-východním směrem. Tramvajová síť se brzy rozroste o novou trať vedenou jižním směrem do čtvrti Nové Sady. Trať bude zprovozňována po etapách s dočasným ukončením úvratí. Vozový park tramvají sestává z vozů řady T3 a jejich modernizací, z článkových nízkopodlažních vozidel Astra a Trio a dále pak z vozidel řady VarioLF. Pro provoz na nové úvraťově ukončené trati byly dodány vozy VarioLF plus/o, které budou provozovány ve spojení PX. Autobusový vozový park sestává z Karos řady 700 i 900 ve standardní i kloubové verzi a Solarisů Urbino 12 a 18. Doplňují je pak minibusy SOR B 7,5 a Mave CiBus ENA.

Skupinová fotka účastníků exkurze u jízdenkového automatu na Svatém Kopečku.

Nová trať ještě není v provozu a tak probíhá testovací provoz vozů VarioLF plus/o ve spojení PX na ostatních linkách.

Olomouc vždy zápasila s nedostatkem deponovacích kapacit ve staré vozovně umístěné v historickém centru města. Na obrázku vidíme odstavné kolejiště Rubik, které získalo svůj název podle složité manipulace s vozy.

Vše je třeba řádně zdokumentovat - Vladimír Pušman u smyčky Nová Ulice.

Vnitřní informační systém pro cestující v nejnovějším typu olomouckých tramvají.

Autobus Solaris Urbino 18 přejíždí dokončovanou TT ve Velkomoravské ulici.

Nácestná zastávka V Kotlině na nové TT.

Olomoučanům zjevně nestačila 4 úrovňová křížení tramvajové dráhy se železnicí, a tak na nové trati postavili páté.

Účastníci exkurze zkoumají zejména provedení srdcovek. Pro hladkou jízdu železničních vozidel zde má žlábek pouze železnice a tramvajová kola přes něj musí přeskákat.

Vozy s pevnými podvozky (Astra, Trio) je nedoporučeno vypravovat na trať přes centrum, a tak jejich doménou jsou linky č. 1 a 7 vedené po třídě Kosmonautů. Na snímku je setkání vozů těchto linek u zastávky Tržnice.

Další skupinová fotografie ze Svatého Kopečku - tentokrát účastníci exkurze pózují před zdejší bazilikou Navštívení Panny Marie.

Provedené exkurze:

17. 12. 2010 - Pražská tramvajová síť

14. 12. 2012 - Drážďany